جراحی آب مروارید

Cataract surgery

جراحی آب مروارید با هدف برداشتن عدسی کدر و جایگزینی یک عدسی مصنوعی (لنز) انجام می شود. در واقع با جراحی آب مروارید چشم، کدر شدنی که بر اثر افزایش سن بر روی عدسی در شبکیه اتفاق می افتد، رفع می شود. هدف از انجام عمل این است که فرد بتواند با وضوح بیشتری تصاویر را ببیند.

روش های جراحی آب مروارید

معمولاً برای انجام آب مروارید از سه شیوه درمانی استفاده می شود. روش فیکوامولسیفیکاسیون که رایج ترین روش جراحی برای رفع این مشکل است، که با بی حسی خفیف و در کمتر از 30 دقیقه انجام می شود.

روش خارج کپسولی که قدیمی تر است و امروزه بسیار به ندرت و در مواردی که عدسی چشم بسیار سخت و متراکم است و با دستگاه های فیکو و لیزر قابل عمل نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

عدسی کدر که در طول سالیان ضخیم شده است، حذف می شود. پزشک در این روش ابتدا برش بزرگی ایجاد می کند تا عدسی را به طور کامل و سالم خارج کند.

 1- جراحی آب مروارید فیکو امولسیفیکیشن

این عمل حدوداً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. در این تکنیک نیاز به هیچگونه بخیه و بیهوشی عمومی نیست و پزشک با بی حسی موضعی کار جراحی را به پایان می رساند. در این تکنیک با استفاده از امواج اولتراسوند ، عدسی معیوب خرد و عدسی کدر شده بیمار، از طریق برشی حدود ۳ میلی متری از چشم خارج می گردد و یک عدسی مصنوعی شفاف تا شونده ( لنز مصنوعی ) جایگزین آن می شود

2- اصلاح پیری چشم همراه با عمل آب مروارید

برای اصلاح همزمان پیر چشمی توأمان با عمل آب مروارید، تکنیک های مختلفی از کارگذاری لنز های داخل چشمی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • روش مونوویژن یا اصلاح تک دید با استفاده از لنزهای تک کانونی(یک چشم برای دید دور و یک چشم برای دید نزدیک اصلاح می شود).
  • لنزهای چند کانونی یا مولتی فوکال که عملا لنزهای دو کانونی برای اصلاح دید دور و نزدیک هستند.
  • لنزهای سه کانونه که علاوه بر بینایی خوب فواصل دور و نزدیک برای دید حد وسط نیز بینایی خوبی تامین می کنند.
  • لنزهای تطابقی یا  Accomodative IOLs

3- اصلاح تاری دید چشم همراه با عمل آب مروارید

عمل آب مروارید مزایا و امتیازات بسیاری دارد، شاید به جرأت بتوان یکی از این مزایا را کمک به اصلاح تیرگی چشم دانست. افرادی که تجربه ی عمل آب مروارید داشته اند، پس از مدتی عنوان کرده اند که در شب قدرت بینایی بیشتری داشته اند، همچنین رنگ ها رو واضح تر و بهتر دیده اند. همچنین تاری دید آن ها بهتر شده و حساسیت به نور در حین رانندگی های شبانه در آن ها کمتر شده است.